Według danych Instytutu Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera z 2019 roku 60 proc. średnich i dużych firm w kraju nie rozpoznaje sytuacji zdrowotnej pracowników. Odgórnie przydzielona opieka zdrowotna może nie spełniać potrzeb wszystkich osób, zwłaszcza tych z chorobami przewlekłymi. Jak przeprowadzić diagnozę oczekiwań i potrzeb zdrowotnych personelu, żeby trafnie dobrać opiekę medyczną dla pracowników, w tym pracownicze programy profilaktyczne?

Spis treści:

Dlaczego warto znać zdrowotne potrzeby pracowników?

Rozpoznawanie i zaspokajanie zdrowotnych potrzeb pracowników przynosi liczne korzyści. Firmy, które znają stan zdrowia swoich pracowników i inwestują w programy zdrowotne dla nich:

  • zauważają wzrost produktywności i zaangażowania zespołu,
  • odnotowują mniejszą absencję chorobową i niższe koszty związane z leczeniem, co jest wynikiem mniejszej podatności pracowników na choroby,
  • budują pozytywny wizerunek firmy, co może być kluczowe w procesie rekrutacji i pozyskiwania nowych talentów.

W 2022 roku lekarze wystawili 27 mln zwolnień lekarskich o czasowej niezdolności do pracy. Jak podaje GUS, najczęstszą przyczyną zwolnień były choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej. Koszty absencji są dla przedsiębiorców odczuwalne, a nieobecności pracowników wpływają na pozycję firmy na rynku.

Wśród powiększającej się konkurencji rozpoznanie zdrowotnych potrzeb pracowników staje się więc strategiczną inwestycją w przyszłość firmy. To tym bardziej ważne, że jako społeczeństwo coraz częściej zapadamy na choroby cywilizacyjne i przewlekłe, takie jak cukrzyca, nadciśnienie, astma, choroby układu krążenia, bóle pleców. Obecność takich chorób w życiu pracownika wpływa negatywnie na jego samopoczucie fizyczne i psychiczne. Wsparcie firmy może pomóc im funkcjonować
normalnie, także w miejscu pracy.

Jak rozpoznać potrzeby zdrowotne pracowników?

Rozpoznanie zdrowotnych potrzeb, żeby właściwie dobrać pakiet medyczny dla pracowników, to złożony i długotrwały proces. Służą do tego dane obiektywne i subiektywne, które potem trzeba przeanalizować.

Dane obiektywne:

  • częstotliwość i długość zwolnień lekarskich,
  • wyniki badań profilaktycznych,
  • raporty prywatnych firm ubezpieczeniowych, które świadczą usługi medyczne pracownikom.

Dane subiektywne:

  • ocena własnego stanu zdrowia przez pracowników,
  • informacje od lekarza medycyny pracy,
  • opinie przełożonych o stanie zdrowia pracowników.

Zbieranie dokładnych informacji odbywa się głównie dzięki komunikacji wewnętrznej w firmie. Rozmowy, wywiady, testy i ankiety to podstawowe działania, dzięki którym wyłania się obraz stanu zdrowia pracowników. Pracownicy oczywiście muszą być poinformowani o sposobie i celu prowadzonych analiz.

Przykładowymi narzędziami do oceny stanu zdrowia pracowników mogą być:

  • Kwestionariusz do badania subiektywnej oceny stanu zdrowia personelu firmy,
  • Kwestionariusz do oceny zachowań i postaw personelu wobec zdrowia.

Dodatkowa opieka medyczna dla pracowników — odpowiedź na potrzeby zdrowotne pracowników

Zdiagnozowanie potrzeb pracowników odnośnie zdrowia to jedno. Kolejnym, nie mniej ważnym zadaniem pracodawcy jest dopasowanie opieki medycznej. Niestety, długie kolejki do specjalistów i na badania diagnostyczne na fundusz nie pomagają w monitorowaniu i utrzymaniu dobrego zdrowia. Wysoką skuteczność w ochronie zdrowia wykazuje natomiast prywatna opieka medyczna. Zapewnienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego umożliwia pracownikom szybki dostęp do specjalistów i badań.

Personalizacja, jaką oferują ubezpieczenia to najlepsza z możliwych odpowiedź na problemy zdrowotne, z jakimi borykają się pracownicy. Co więcej, nie muszą ich mieć już teraz, wystarczy, że znajdują się w grupie ryzyka ze względu na wiek, płeć lub charakter wykonywanej pracy. Profilaktyka kardiologiczna, neurologiczna, onkologiczna, diabetologiczna, nabytych wad postawy, nabytych wad słuchu czy profilaktyka następstw urazów — programy profilaktyczne zapewniają konsultacje i badania diagnostyczne wszystkich obszarów zdrowia. Nieraz oferują nawet zabiegi chirurgiczne, które w publicznej służbie zdrowia wymagają długiego oczekiwania.

W ostateczności, w razie problemów w ocenie stanu zdrowia pracowników, można im pozostawić wybór najlepszych dla nich pakietów świadczeń. W efekcie pracodawca zyskuje wiedzę o pracowniku, a ten najlepszą dla siebie opiekę zdrowotną.

SALTUS Ubezpieczenia – skontaktuj się z nami!

Specjalizujemy się w grupowych ubezpieczeniach zdrowotnych chroniących pracowników. Pomagamy dbać o zdrowie i zadowolenie zatrudnionych, co minimalizuje liczbę absencji chorobowych. Jesteśmy w stanie zapewnić ochronę ściśle dopasowaną do potrzeb, rozmiaru, charakteru działalności firmy oraz struktury wiekowej zatrudnionych. Współpracujemy zarówno z ogólnopolskimi sieciami medycznymi, jak i wysokospecjalistycznymi przychodniami regionalnymi, dzięki czemu zapewniamy pomoc w każdym zakątku Polski.

Wyróżniki oferty:

  • Brak górnej granicy wieku
  • Możliwość modyfikacji ochrony w trakcie trwania umowy
  • Aplikacja mobilna i telekonsultacje

Dodatkowe korzyści dla pracodawcy:

  • Świadczenia Medycyny Pracy, w tym Pracownicze Programy Profilaktyczne, nie stanowią przychodu pracownika – nie są obciążone CIT i ZUS
  • Pracownicze Programy Profilaktyczne zmniejszają całkowity koszt ubezpieczenia
  • Dobrze dobrana ochrona zmniejsza liczbę i długość absencji chorobowych pracowników