Quiet quitting to znak, że pracownik traci zaangażowanie i może być na skraju wypalenia zawodowego. Pracodawca ma jednak narzędzia, by ten trend odwrócić.

Instytut Gallupa podaje, że aż 86 proc. pracowników w Europie nie angażuje się w swoją pracę. To zjawisko jest na tyle silne, że zyskało własną nazwę — quiet quitting. Nie chodzi w nim o lenistwo. O wiele częściej jest efektem wypalenia zawodowego. Pracownik próbuje w ten sposób zadbać o własny well-being. Pracodawca może mu w tym pomóc i coraz częściej to robi.

Spis treści:

Quiet Quitting – co to?

Quiet quitting to bierne wycofywanie się pracownika z obowiązków, mimo że formalnie pozostaje on na swoim stanowisku. Jest to rodzaj cichej rezygnacji, pracownik nie informuje o tym swojego pracodawcy.

Po czym poznać quiet quitting? Najczęściej taki pracownik:

  • nie angażuje się w pracę,
  • nie wykazuje inicjatywy,
  • wykonuje jedynie to, co czego zobowiązał się w umowie,
  • pracuje mniej wydajnie i słabiej jakościowo,
  • obojętnieje na to, co dzieje się w firmie,
  • nie dba o relacje z innymi pracownikami.

Skąd bierze się zjawisko quiet quitting? Najczęstsze przyczyny tego zjawiska:

  • wypalenie zawodowe,
  • brak satysfakcji z pracy,
  • niskie wynagrodzenie,
  • brak rozwoju zawodowego,
  • przepracowanie,
  • niewłaściwa komunikacja w miejscu pracy,
  • poczucie niedocenienia.

Choć w Polsce termin „quiet quitting” nie jest jeszcze szeroko rozpoznawany, zjawisko to jest coraz bardziej widoczne. Jak wskazują dane z raportu Instytutu Galuppa z 2022 roku, jedynie 14 proc. Polaków angażuje się w swoją pracę. Kiedy wiele osób pracuje na minimum swoich możliwości i wykonuje tylko te zadania, które są bezwzględnie wymagane, rodzi to poważne konsekwencje dla każdej firmy.

Wypalenie zawodowe a quiet quitting — co mają ze sobą wspólnego?

Wypalenie zawodowe dotyka coraz większej części społeczeństwa, zwłaszcza w dobie współczesnych wyzwań zawodowych i osobistych. Szacuje się, że w Polsce dotyczy nawet na 35 proc. aktywnych zawodowo osób.

Wypalenie zawodowe rozwija się stopniowo i może trwać miesiące, a nawet lata. Można je rozpoznać po chronicznym zmęczeniu, przepracowaniu i poczuciu niezadowolenia z wykonywanej pracy. W skrajnych przypadkach może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych i psychicznych. Nic dziwnego, że eksperci coraz częściej podkreślają konieczność zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

W kontekście quiet quitting wypalenie zawodowe może być jednym z głównych czynników prowadzących do cichej rezygnacji z pracy. Objawy wypalenia i cichej rezygnacji są podobne. Osoby doświadczające wypalenia zawodowego często czują się niedoceniane, przeciążone obowiązkami i pozbawione wsparcia ze strony pracodawcy. W takiej sytuacji, zamiast otwarcie wyrażać swoje niezadowolenie lub szukać innej pracy, mogą po prostu cicho rezygnować, czyli wycofywać się z pełnego zaangażowania w obowiązki zawodowe.

Cicha rezygnacja w pracy — jakie są jej skutki?

Skutki cichej rezygnacji dla pracodawcy mogą być poważne:

  • spadek produktywności pracowników,
  • brak „wartości dodanej”, która wynika z zaangażowania personelu,
  • brak zaangażowania zatrudnionych w rozwój dodatkowych projektów i inicjatyw.

Może to prowadzić do stagnacji firmy, braku innowacji i utraty konkurencyjności na rynku. Dodatkowo zjawisko to może wpłynąć na morale i atmosferę w zespole, prowadząc do konfliktów i zwiększonej rotacji pracowników.

Dla pracodawcy kluczowe jest zrozumienie przyczyn cichej rezygnacji i podjęcie działań naprawczych. Jakie to działania?

Zaangażowanie w pracę – co może zrobić pracodawca?

Zadaniem pracodawcy jest rozpoznanie i zapobieganie zjawisku quiet quitting. W Polsce świadomość odpowiedzialności za dobrostan pracowników jest coraz większa. Aktywne zapobieganie cichej rezygnacji w firmie to nie tylko kwestia monitorowania postępów i wyników pracowników, ale także:

  • budowania kultury organizacyjnej opartej na szacunku,
  • dbania o komunikację wewnętrzną,
  • wysoki standard zarządzania przez managerów,
  • stałe monitorowanie zadowolenia pracowników z pracy,
  • dbanie o współpracę w zespole,
  • wspieranie rozwoju zawodowego pracowników,
  • dbanie o dobrostan pracowników i promowanie work-life balance,
  • opieka zdrowotna, w tym konsultacje z psychologiem.

Konsultacje psychologiczne lub psychiatryczne są coraz częściej dodawane do pakietów grupowych ubezpieczeń zdrowotnych dla pracowników. W SALTUS Ubezpieczenia zatrudnieni mają możliwość krótkotrwałej opieki psychologicznej, która może zapobiec kryzysowi, czyli wypaleniu zawodowemu i zjawisku quiet quitting. Samo posiadanie szerokiego pakietu opieki zdrowotnej wpływa korzystnie na zaangażowanie pracowników, ich zadowolenie i produktywność. Możliwość szybkiego wykonania badań krwi czy specjalistycznej diagnostyki w kierunku chorób układu nerwowego i konsultacje z psychologiem to z kolei wcześnie postawiona diagnoza i szybka pomoc pomóc w powrocie do zdrowia.

Zjawisko quiet quitting to nie tylko problem pracownika, ale przede wszystkim wyzwanie dla pracodawcy. Trend quiet quitting może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak spadek produktywności, niskie morale w zespole czy wypalenie zawodowe. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy byli świadomi zjawiska quiet quitting w pracy i podejmowali odpowiednie kroki w celu jego zapobiegania.

SALTUS Ubezpieczenia – skontaktuj się z nami!

Specjalizujemy się w grupowych ubezpieczeniach zdrowotnych chroniących pracowników. Pomagamy dbać o zdrowie i zadowolenie zatrudnionych, co minimalizuje liczbę absencji chorobowych. Jesteśmy w stanie zapewnić ochronę ściśle dopasowaną do potrzeb, rozmiaru, charakteru działalności firmy oraz struktury wiekowej zatrudnionych. Współpracujemy zarówno z ogólnopolskimi sieciami medycznymi, jak i wysokospecjalistycznymi przychodniami regionalnymi, dzięki czemu zapewniamy pomoc w każdym zakątku Polski.

Wyróżniki oferty:

  • Brak górnej granicy wieku
  • Możliwość modyfikacji ochrony w trakcie trwania umowy
  • Aplikacja mobilna i telekonsultacje

Dodatkowe korzyści dla pracodawcy:

  • Świadczenia Medycyny Pracy, w tym Pracownicze Programy Profilaktyczne, nie stanowią przychodu pracownika – nie są obciążone CIT i ZUS
  • Pracownicze Programy Profilaktyczne zmniejszają całkowity koszt ubezpieczenia
  • Dobrze dobrana ochrona zmniejsza liczbę i długość absencji chorobowych pracowników