Polacy przyzwyczaili się do teleporad – nadal stanowią 30% wykonywanych konsultacji lekarskich. Z pomocy których specjalistów najczęściej korzystamy przez telefon?

Oprócz porad internistycznych najczęściej zamawiamy konsultacje telefoniczne u: ginekologa, endokrynologa i ortopedy. Porady u ubezpieczycieli coraz częściej można umawiać samodzielnie i w językach obcych.

Spis treści:

Teleporady nadal stanowią 30% konsultacji

Choć wszystkie pandemiczne ograniczenia w dostępie do świadczeń medycznych zostały dawno zniesione, to nadal chętnie korzystamy z konsultacji lekarskich zdalnie. Jak wynika z danych SALTUS Ubezpieczenia – w pierwszym kwartale 2022 roku teleporady stanowiły 30,8% wszystkich porad internistycznych i specjalistycznych. To oznacza, że przez ostatnie dwa lata pacjenci przyzwyczaili się do korzystania ze zdalnej pomocy lekarskiej i nadal chętnie sięgają po to rozwiązanie.

Dlaczego chętnie korzystamy z telekonsultacji?

Polacy przekonali się, że niektóre dolegliwości lekarze są w stanie leczyć skutecznie polegając jedynie na rozmowie z pacjentem, w razie potrzeby posiłkując się przesłanymi cyfrowo wynikami badań. To wygodne nie tylko z punktu widzenia badanych, ale także lekarzy, których praca przebiega dzięki temu sprawniej. Niestety NFZ mocno ograniczył dostępność teleporad, dlatego Polacy coraz częściej decydują się na prywatne konsultacje. Skłania to rynek ubezpieczeń do nieustannego rozwijania tych świadczeń.

U których lekarzy najczęściej leczymy się zdalnie?

Przy pierwszych objawach złego samopoczucia najpierw kierujemy się do internisty, więc nic dziwnego, że konsultacje z lekarzami rodzinnym są w czołówce ogólnej liczby teleporad. Często kontaktujemy się z nimi także w związku z potrzebą wypisania recepty na stale przyjmowany lek lub w celu uzyskania skierowania na badania lub interpretacji wykonanych badań. W tych przypadkach również teleporady są dla pacjentów najwygodniejszym rozwiązaniem. Podobnie postępujemy w przypadku konsultacji specjalistycznych, które także regularnie odbywamy już zdalnie. U kogo najczęściej?

5 NAJCZĘŚCIEJ ZAMAWIANYCH TELEKONSULTACJI SPECJALISTYCZNYCH
GINEKOLOG26%
ENDOKRYNOLOG14%
ORTOPEDA10%
DERMATOLOG8%
ALERGOLOG6%
Źródło: dane SALTUS Ubezpieczenia

Ile czeka się na pomoc NFZ?

Popularność teleporad w tych dziedzinach nie jest przypadkowa, ponieważ pokrywają się one z listą specjalizacji, na które w NFZ czeka się najdłużej. Na przykład, jak podaje barometr WHC, średni czas oczekiwania na wizytę stacjonarną w przypadku endokrynologów to nawet 11,6 miesięcy.

Nic dziwnego więc, że prywatne teleporady zyskują coraz większą popularność. Wystarczy spojrzeć na średni czas oczekiwania na rozmowę z poszczególnymi specjalistami w ramach NFZ. A ubezpieczyciele i operatorzy teleporad gwarantują czas oczekiwania liczony w dniach, a nawet godzinach, a nie miesiącach czy nawet latach. Co więcej, usługi te są nieustająco rozwijane.

Jak działa telemedycyna w ubezpieczeniu zdrowotnym?

Telemedycyna w ostatnich latach wyrosła na jeden z najistotniejszych elementów ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce, z których jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń – korzysta już ponad 3,8 mln Polaków. Wcześniej telekonsultacje były jedynie dodatkiem, „gadżetem” urozmaicającym ofertę. Teraz to podstawa, dlatego usługi te są cały czas rozszerzane. Przede wszystkim coraz więcej ubezpieczycieli umożliwia samodzielne umawianie połączenia z lekarzem, tzn. już z poziomu portalu lub aplikacji pacjenta można wybrać datę i godzinę teleporady, bez konieczności zamawiania jej w centrum umawiania wizyt czy rejestracji ubezpieczyciela. Co więcej, telekonsultacje są cennym narzędziem pomocy dla obcokrajowców mieszkających w Polsce, ponieważ są co do zasady dostępne co najmniej w języku angielskim a coraz częściej też ukraińskim czy rosyjskim.

SALTUS Ubezpieczenia – skontaktuj się z nami!

Specjalizujemy się w grupowych ubezpieczeniach zdrowotnych chroniących pracowników. Pomagamy dbać o zdrowie i zadowolenie zatrudnionych, co minimalizuje liczbę absencji chorobowych. Jesteśmy w stanie zapewnić ochronę ściśle dopasowaną do potrzeb, rozmiaru, charakteru działalności firmy oraz struktury wiekowej zatrudnionych. Współpracujemy zarówno z ogólnopolskimi sieciami medycznymi, jak i wysokospecjalistycznymi przychodniami regionalnymi, dzięki czemu zapewniamy pomoc w każdym zakątku Polski.

Wyróżniki oferty:

  • Brak górnej granicy wieku
  • Możliwość modyfikacji ochrony w trakcie trwania umowy
  • Aplikacja mobilna i telekonsultacje

Dodatkowe korzyści dla pracodawcy:

  • Świadczenia Medycyny Pracy, w tym Pracownicze Programy Profilaktyczne, nie stanowią przychodu pracownika – nie są obciążone CIT i ZUS
  • Pracownicze Programy Profilaktyczne zmniejszają całkowity koszt ubezpieczenia
  • Dobrze dobrana ochrona zmniejsza liczbę i długość absencji chorobowych pracowników