Wiele osób pojęcie bezpieczeństwa i higieny kojarzy przede wszystkim ze stanowiskami produkcyjnymi. Różne zagrożenia czyhają jednak na wszystkich, nawet tych zatrudnionych w pozornie bezpiecznych zawodach. W poniższym tekście wyjaśniamy, na jakie zagrożenia w gabinecie kosmetycznym narażeni są jego pracownicy.

Higiena przede wszystkim

W idealnym świecie wizyta w salonie piękności wiązałaby się wyłącznie z relaksem i odpoczynkiem. Wiele mówi się jednak o niebezpieczeństwach, które dotyczą klientów salonów kosmetycznych. Skaleczenie u kosmetyczki to jedno z najpopularniejszych zagrożeń, które może prowadzić do zakażenia wirusem HCV. Wywołuje on wirusowe zapalenie wątroby typu C, bardzo groźną dla zdrowia chorobę. Dlatego tak ważna jest higiena pracy w gabinecie kosmetycznym. Należy zwracać na nią szczególną uwagę. Niezależnie od tego, czy w salonie jesteśmy klientami, czy pracownikami.

Warto pamiętać, że choroby zakaźne w gabinecie kosmetycznym mogą łatwo się rozprzestrzeniać, jeśli nie zachowane są odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Z tego powodu tak ważne jest przygotowanie kosmetyczki do zabiegu: dokładne wyczyszczenie stanowiska pracy, zdezynfekowanie narzędzi wielokrotnego użytku oraz przygotowanie odpowiednio zabezpieczonych przyrządów jednorazowych. Odpowiednio dobrane artykuły jednorazowe i dbałość o higienę gwarantują bezpieczne wykonanie usługi i eliminują ryzyko zakażenia, zarówno w przypadku klientki lub klienta, jak i osoby wykonującej zabieg.

Przepisy BHP w salonie kosmetycznym

Tak jak w każdym innym miejscu pracy, na stanowisku kosmetyczki obowiązują sprecyzowane zasady BHP w gabinecie kosmetycznym. Należy zapewnić pracownikom następujące warunki:

  • odpowiednią temperaturę i wymianę powietrza w pomieszczeniach,
  • zabezpieczenie przed wilgocią i zabezpieczenie przed czynnikami szkodliwymi,
  • wielkość pomieszczenia dostosowaną do liczby stanowisk pracy,
  • odpowiednią ilość światła naturalnego i sztucznego,
  • podłogi niepowodujące poślizgnięcia się,
  • lustra niepowodujące zniekształceń,
  • bezpieczne i ergonomiczne fotele do obsługi klientów,
  • w zakładzie pracy musi znajdować się wyposażona apteczka pierwszej pomocy oraz instrukcja udzielania pomocy przedlekarskiej.

Zachowując higienę oraz stosując wszelkie zasady BHP, możliwe jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia chorób czy dolegliwości u pracowników. Mimo to praca kosmetyczki nie jest jednak wolna od czynników, które mogą powodować różne dolegliwości.

Choroby zawodowe kosmetyczek

Podczas wykonywania czynności zawodowych kosmetyczki narażone są na zakażenia drobnoustrojami chorobotwórczymi (bakterie, wirusy, grzyby). Zagrożenie stwarza bezpośredni kontakt ze skórą klienta. Dodatkowo potencjalnie zagrażające zdrowiu mogą być również preparaty stosowane w gabinetach. Mogą powodować reakcje alergiczne i uczulenia.

Do najczęstszych chorób, na które skarżą się pracownicy zakładów kosmetycznych, zalicza się:

  • choroby zakaźne skóry, najczęściej objawiające się wysypką,
  • choroby zakaźne górnych dróg oddechowych, jamy ustnej i gardła,
  • choroby zakaźne skory i włosów, szczególnie ropne oraz choroby pasożytnicze, jak świerzb czy wszawica.

Poprzez możliwość wystąpienia bezpośredniego kontaktu z krwią klientów, kosmetyczki narażone są również na zakażenie wirusem HCV. Rzadziej (ale nie można tego bagatelizować) możliwe jest również zarażenie wirusem HIV. Prowadzi on do zespołu nabytego upośledzenia odporności (AIDS).

To oczywiste, że w przypadku chorób lepiej zapobiegać niż leczyć. Pracodawcom, którzy chcą zadbać o zdrowie pracowników, poprzez zapewnienie dostępu do odpowiedniej profilaktyki, z pomocą przychodzi SALTUS Ubezpieczenia. Pracownicze Programy Profilaktyczne SALTUS zapewniają ubezpieczonym możliwość korzystania z szerokiej gamy świadczeń profilaktycznych oraz zabiegów.

Ergonomiczne stanowisko pracy kosmetyczki

Trzeba też pamiętać, że większość zadań wykonywanych przez pracowników salonów kosmetycznych wymaga długotrwałego przebywania w wymuszonej pozycji ciała. To z kolei może prowadzić do występowania nabytych wad postawy. Z tego powodu ergonomia pracy kosmetyczki jest niezwykle istotna. Zapewnienie pracownikom odpowiednio przystosowanego miejsca pracy jest kluczowe. Odpowiednie, wygodne fotele, wysokość blatu dostosowana do wzrostu pracownika oraz rozmieszczenie najczęściej użytkowanych przedmiotów w zasięgu ręki to rozwiązania przyczyniające się do zminimalizowania szkód spowodowanych długotrwałym obciążeniem ciała. Skutkom długiego przebywania w wymuszonej pozycji pracodawcy mogą przeciwdziałać też za pomocą jednego z Pracowniczych Programów Profilaktycznych SALTUS Ubezpieczenia – Profilaktyka Nabytych Wad Postawy. Zapewnia on sprawny dostęp do badań i opieki ortopedycznej i neurologicznej, w tym rezonansu magnetycznego.