Epidemia koronowirusa dla wielu firm oznaczała konieczność przeniesienia miejsca pracy do domów pracowników. Jak zdalna praca wpłynęła na ich zdrowie? Czy w kontekście home office możemy mówić o jakiejkolwiek profilaktyce zdrowotnej?

Praca i zdrowie podczas pracy z domu

Jak zadbać o zdrowie pracując z domu? Konieczność tego rodzaju pracy niesie ze sobą określone utrudnienia. Siedzący tryb życia czy brak ruchu zwiększają ryzyko określonych chorób, szczególnie układu krążenia i kostno – mięsniowego. Z racji zwyczajowo mniejszej powierzchni mieszkań w porównaniu do biur, liczba zrobionych kroków przez osobę pracująca z domu z reguły jest naprawdę niewielka.

Niezbędne dla zdrowia minimum 5 tysięcy kroków dziennie bywa niełatwe do osiągnięcia bez dodatkowych spacerów czy zwyczajnych wyjść np. z psem bądź po zakupy. Ochrona zdrowia pracowników zdalnych wymaga, by starać się temu przeciwdziałać. Czy to możliwe?

Profilaktyka ochronna zdrowia pracowników podczas home office

Praca zdalna na komputerze niesie ze sobą określone wymogi odnośnie zachowania prawidłowej pozycji ciała. To jej brak odpowiada za kłopoty związane z naszą sylwetką i całym narządem ruchu. Często siedzimy na złym krześle, przy nieodpowiedniej wysokości stole. Dlatego zachowanie odpowiedniej postawy to elementarz przy pracy zdalnej na komputerze. Pomaga w tym uniesienie ekranu lub laptopa na wysokość oczu i stosowanie podkładki pod myszkę, co odciąża nadgarstki.

Zdalny pracownik powinien również rozważyć stosowanie ćwiczeń rozciągających, polegających m.in. na obrotach szyją (rozciąganie na boki). Wskazane są również przysiady, pompki, tzw. pajacyki czy zwykłe spacery po mieszkaniu. Niwelują one stres, odprężają i wyciszają. Najlepiej robić to regularnie, przykładowo co każde 60 czy 90 minut. Wiele ćwiczeń możliwych do zrobienia w domowym zaciszu można znaleźć w Intrenecie. Pamiętajmy też o wietrzeniu mieszkania – świeże powietrze podnosi naszą wydajność i zwyczajnie orzeźwia.

Profilaktyka ochrony zdrowia – jak jeść, pracując w domu

Zdalne miejsce pracy to zazwyczaj nie tylko brak dostatecznej ilości ruchu – to również związany z tym mniejszy wydatek energetyczny naszego organizmu i dodatkowo częstsze podjadanie np. słodyczy. A mniejsza aktywność to z kolei mniejsze zapotrzebowanie na kalorie – i koło się zamyka, a kilogramów przybywa. Dlatego jedzmy uważnie. Nie stosujmy soli, starajmy się spożywać mało potraw smażonych, a dużo warzyw i owoców. Jeśli jadamy pieczywo i zboża, to niech naszym wyborem będą produkty pełnoziarniste. Nie zapominajmy o nawodnieniu – dwa litry wody dziennie podczas pracy w domu mogą okazać się wyzwaniem, ale musimy je podjąć – nasz organizm to doceni.

Jak poprawić zdrowie zdalnych pracowników za pomocą grupowego ubezpieczenia zdrowotnego?

Pracodawcy mogą dodatkowo wzmocnić poczucie bezpieczeństwa pracowników, np. zapewniając im dodatkowe badania profilaktyczne. Także większa dostępność konsultacji lekarskich, m.in. za pośrednictwem telemedycyny, może wpłynąć pozytywnie na samopoczucie zatrudnionych. Gdy minie okres przymusowej pracy zdalnej, warto przyjrzeć się dokładniej swojej sytuacji zdrowotnej i wykonać badania krwi, które są podstawą diagnostyki profilaktycznej.