Rozwój sytuacji pandemicznej jest trudny do przewidzenia. Dlatego oprócz pracowniczej profilaktyki w postaci noszenia maseczki, utrzymywania dystansu i mycia rąk konieczne jest też poprawa odporności organizmu. Według badań to kluczowa kwestia w walce z SARS-CoV-2.

Zatem jak podnieść odporność organizmu? Podstawą są zdrowe nawyki oraz badania, które wykażą, gdzie pracownicy mają braki.

Wzmocnienie odporności organizmu

Jak naturalnie wzmocnić odporność organizmu? – to pytanie zadaje sobie wielu z nas. Największym sprzymierzeńcem każdego pracownika jest silny układ odpornościowy. Można go wzmocnić dzięki przestrzeganiu kilku prostych zasad. Pamiętajmy – nie można zbudować odporności w kilka dni, za to szybko można roztrwonić już posiadaną. Nadmierne spożywanie alkoholu, palenie tytoniu, przewlekły deficyt snu, nieprawidłowe odżywianie i brak wysiłku fizycznego – to wystarczy, żeby mozolnie budowana odporność runęła jak domek z kart.

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu to m.in.

Prawidłowy sen

Sen to naturalna „witamina na odporność”. Dlaczego? Bo na zwiększenie odporności wpływa melatonina, czyli hormon snu wydzielany przez znajdującą się w mózgu szyszynkę. Stymuluje ona komórki odpornościowe do działania, wykazując przy tym aktywność antyoksydacyjną – usuwa z organizmu wolne rodniki, przyczyniające się do powstawania stanów zapalnych i wielu chorób. W jednym badań sprawdzono jaka jest reakcja odpornościowa organizmu na infekcję wirusa wywołującego przeziębienie u osób, które śpią mniej niż 6 h w ciągu doby, w porównaniu z tymi, którzy śpią ponad 7 h. Okazało się, że grupa śpiąca mniej niż 6 h miała o 4,2 razy wyższe ryzyko rozwoju infekcji niż grupa śpiąca ponad 7 h.

Dieta

Wzmocnienie układu immunologicznego można również osiągnąć za pomocą odpowiednio dobranej diety. Co wchodzi w skład diety wzmacniającej układ immunologiczny? Przede wszystkim produkty zawierające różnorodne składniki odżywcze – niezbędne witaminy i minerały, przeciwutleniacze oraz naturalne substancje ochronne występujące przede wszystkim w roślinach. Wiele badań wskazuje, że pokarmy bogate w witaminy C i D tworzą „koktajl odpornościowy”, który mocno buduje naszą odporność i w dużej mierze decyduje o tym, jak organizm walczy z wirusami. Warto też dbać o regularność spożywania posiłków, zgodnie z zasadą pięć posiłków w trzygodzinnych odstępach. Pamiętajmy też o właściwym doborze kalorii i intensywnym nawadnianiu.

Aktywność fizyczna

Podejmowanie się aktywności fizycznej ma korzystny wpływ na naszą odporność, wiele jednak zależy od jego intensywności. Jeśli dbamy, aby wysiłek fizyczny o umiarkowanej intensywności był regularną częścią naszego tygodnia, to będzie on wspomagał funkcje układu odpornościowego. Natomiast w przypadku, gdy wykonywane przez nas treningi są bardzo ciężkie i wyczerpujące, to mogą one sprzyjać osłabianiu odporności, ponieważ będą dużym obciążeniem dla organizmu.

Ograniczenie stresu

Środki na odporność nie zawsze polegają na „robieniu czegoś”. Czasem na wspomaganie odporności pomoże powstrzymanie się od niektórych aktywności bądź… emocji. Do tych ostatnich należy stres. Oczywiście nie da się go wyeliminować z naszego życia raz na zawsze, ale róbmy wszystko, by było go jak najmniej. Udowodniono, że utrzymywanie relacji międzyludzkich pomaga w radzeniu sobie ze stresem i obniża ryzyko rozwoju depresji. Nie zapominajmy o tym i postarajmy się wykorzystać w tym celu dostępną technologię. Utrzymujmy kontakt z rodziną i przyjaciółmi poprzez rozmowy telefoniczne czy wideokonferencje. Spędzajmy wspólny czas z domownikami, grając np. w gry planszowe. Podnosi to poziom oksytocyny – hormonu szczęścia. A to pozytywny „zastrzyk” dla naszej odporności.

Profilaktyka – słowo klucz

Wszystkie powyższe aktywności (bądź powstrzymywanie się od nich) budują naszą odporność. Warto jednak pamiętać, że stanu naszego zdrowia nie możemy zostawiać w ręku przypadku i zawsze powinniśmy stosować się do zasad profilaktyki. Dużym wsparciem mogą okazać się tu grupowe ubezpieczenia zdrowotne. W ramach polisy można korzystać m.in. z opieki specjalistów, można również wykonać wiele badań laboratoryjnych, np. morfologię krwi. Ich wynik może powiedzieć lekarzowi dużo na temat tego, jakie procesy toczą się w organizmie pracownika i co zrobić, by podnieść swoją odporność.