Pracownicy biurowi również są narażeni na choroby spowodowane trybem pracy. Spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej i praca na komputerze, stanowią zagrożenia na stanowisku pracownika biurowego, które mogą skutkować m.in. rozwojem nadciśnienia, cukrzycy typu 2 oraz zespołem cieśni nadgarstka.

Większości osób choroby spowodowane warunkami panującymi w pracy lub specyfiką wykonywanego zawodu kojarzą się przede wszystkim z pracą fizyczną lub zatrudnieniem w określonych gałęziach gospodarki jak przemysł ciężki, górnictwo czy sektor budowlany. Z kolei praca biurowa postrzegana jest jako najbardziej bezpieczna i niepowodująca żadnych problemów ze zdrowiem. Nie jest to jednak do końca uzasadnione. Owszem, osoby spędzające większość dnia za biurkiem nie są co do zasady narażone na groźne urazy, ale też nie są wolne od ryzyka nabawienia się przewlekłych schorzeń, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić nawet do trwałego uszczerbku na zdrowiu. Z jakimi dolegliwościami mogą zmagać się pracownicy biurowi i jak im zapobiegać?

Charakter pracy biurowej, czyli spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej i praca na komputerze mogą skutkować m.in. rozwojem nadciśnienia, cukrzycy typu 2 oraz zespołem cieśni nadgarstka. Choroby zawodowe pracowników biurowych wynikają z długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej oraz braku aktywności fizycznej. Dlatego pracodawcy coraz częściej podejmują różne działania mające nie tylko poprawić kondycję fizyczną pracowników, ale także pomóc im zwalczyć ewentualne schorzenia oraz wyeliminować czynniki szkodliwe w pracy biurowej. Są nimi zazwyczaj zapewnienie dostępu do prywatnej opieki medycznej, aktywności sportowych oraz innych form regeneracji organizmu. Ważną rolę pełnią też działania edukacyjne wśród pracowników na temat zachowań prozdrowotnych, ze szczególnym naciskiem na regularne wykonywanie badań profilaktycznych. Do systematycznego sprawdzania zdrowia może zachęcić pracownika uzupełnienie grupowego ubezpieczenia zdrowotnego o odpowiedni zestaw badań, np. program profilaktyki kardiologicznej, chorób układu oddechowego czy nabytych wad postawy.

Oto 5 schorzeń, do których może przyczynić się wykonywanie pracy biurowej:

Nadciśnienie

Osoby prowadzące siedzący tryb życia często odżywiają się w niewłaściwy sposób, co w efekcie skutkuje nadwagą i zazwyczaj wysokim poziomem cholesterolu. Te czynniki powodują, że serce pracuje mało wydajnie, a poziom ciśnienia tętniczego jest podwyższony. Nierozpoznane i nieleczone nadciśnienie prowadzi zazwyczaj do poważnych chorób układu krążenia, jak miażdżyca, choroba wieńcowa, zawał, a także może się skończyć udarem mózgu. W związku z tym należy nie tylko zadbać o odpowiednią dietę i dawkę aktywności fizycznej w ciągu dnia, ale też systematycznie mierzyć ciśnienie oraz sprawdzać poziom cholesterolu we krwi. Warto również kontrolować stężenie glukozy, regularnie wykonywać EKG spoczynkowe oraz zbadać drożność tętnic szyjnych i nerkowych za pomocą USG.

Cukrzyca typu 2

Mała ilość ruchu oraz nadwaga są też głównymi przyczynami cukrzycy typu 2. Jej efektem jest zaburzenie wydzielania insuliny przez trzustkę oraz odporność komórek na działanie tego hormonu. Prowadzi to do nadmiernego poziomu cukru we krwi (hiperglikemii), czego skutkiem może być uszkodzenie wielu narządów – nerek, oczu czy serca. Cukrzyca typu 2 jest zatem niebezpieczną chorobą, zwłaszcza że jej objawy mogą przez długi czas pozostać niezauważone. Podstawą rozpoznania choroby są regularna kontrola poziomu glukozy na czczo oraz test tolerancji glukozy (OGTT). Brak jednoznacznych dolegliwości bólowych powoduje, że poważne schorzenia takie jak nadciśnienie czy cukrzyca typu 2 diagnozowane są często w zaawansowanej fazie rozwoju. Dlatego przynajmniej raz w roku powinno się wykonywać komplet badań diagnostycznych pozwalających sprawdzić kondycję naszego organizmu. Warto pamiętać, że nie wiążą się one ze skomplikowanymi procedurami medycznymi, większość przypadłości można wykryć za pomocą prostego badania krwi lub testów wykonywanych przez internistę. Im wcześniej podjęte zostanie odpowiednie leczenie, tym większa szansa na powrót do zdrowia lub zminimalizowanie negatywnych efektów choroby.

Zakrzepica

Kolejną dolegliwością wynikającą z długotrwałego siedzenia może być tworzenie się zakrzepów w naczyniach żylnych nóg. Jej pierwszymi objawami są uczucie ciężkości nóg, obrzęk i ból. W skrajnych przypadkach może dojść do oderwania się zakrzepu, który może trafić do serca czy mózgu, czego skutkiem może być zawał czy udar. Badaniem, które pozwala zdiagnozować występowanie tego problemu, jest USG Dopplera.

Zespół cieśni nadgarstka

Schorzeniem, często występującym wśród pracowników biurowych jest także zespół cieśni nadgarstka. Jest on wynikiem nienaturalnego wygięcia dłoni podczas korzystania z komputera, co prowadzi do przeciążenia nerwów, tkanek, kostek i ścięgien dłoni. Objawia się on przede wszystkim ostrym bólem w nadgarstku oraz drętwieniem i mrowieniem. Nieleczony może doprowadzić do trwałego uszkodzenia funkcjonowania dłoni. Zdiagnozować go można za pomocą prostych testów np. Tinela czy Phalena. Pierwszy polega na opukiwaniu nadgarstka i śledzeniu reakcji, czy występuję drętwienie, a drugi przeprowadzany jest poprzez złączenie dłoni grzbietami z palcami zwróconymi do klatki piersiowej, przy maksymalnie zgiętych nadgarstkach – drętwienie, mrowienie lub ból po minucie może być sygnałem problemu.

Astma

Wpływ na występowanie różnych schorzeń ma jednak nie tylko brak aktywności lub jej specyfika. Na rozwój niektórych dolegliwości wpływ mogą mieć warunki pracy biurowej. Jedną z nich jest astma, której przyczyną mogą być np. nieprawidłowo funkcjonująca klimatyzacja lub substancje występujące w konstrukcji budynku lub elementach wykończenia pomieszczenia. Należy pamiętać, że nieleczona astma może prowadzić do trwałego upośledzenia funkcjonowania płuc. Podstawą diagnostyki tego schorzenia jest spirometria, badanie mierzące objętość i pojemność płuc oraz przepływ powietrza, jak również skórne testy alergiczne, dzięki którym można określić jakie alergeny powodują reakcję organizmu.

SALTUS Ubezpieczenia – skontaktuj się z nami!

Specjalizujemy się w grupowych ubezpieczeniach zdrowotnych chroniących pracowników. Pomagamy dbać o zdrowie i zadowolenie zatrudnionych, co minimalizuje liczbę absencji chorobowych. Jesteśmy w stanie zapewnić ochronę ściśle dopasowaną do potrzeb, rozmiaru, charakteru działalności firmy oraz struktury wiekowej zatrudnionych. Współpracujemy zarówno z ogólnopolskimi sieciami medycznymi, jak i wysokospecjalistycznymi przychodniami regionalnymi, dzięki czemu zapewniamy pomoc w każdym zakątku Polski.

Wyróżniki oferty:

  • Brak górnej granicy wieku
  • Możliwość modyfikacji ochrony w trakcie trwania umowy
  • Aplikacja mobilna i telekonsultacje

Dodatkowe korzyści dla pracodawcy:

  • Świadczenia Medycyny Pracy, w tym Pracownicze Programy Profilaktyczne, nie stanowią przychodu pracownika – nie są obciążone CIT i ZUS
  • Pracownicze Programy Profilaktyczne zmniejszają całkowity koszt ubezpieczenia
  • Dobrze dobrana ochrona zmniejsza liczbę i długość absencji chorobowych pracowników