W dobie pandemii w cenie są wszelkie świadczenia, które nie wymagają kontaktu osobistego. Telemedycyna, która do tej pory była dodatkiem, staje się jedną z głównych usług w ramach ubezpieczeń zdrowotnych.

Telemedycyna to nowoczesne formy świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej. Zjawisko to powstało na bazie trendu o nazwie digital health, oznaczającego implementację technologii cyfrowych oraz możliwości sztucznej inteligencji (AI) do obszaru opieki zdrowotnej. W jego ramach łączymy najnowsze rozwiązania medyczne, telekomunikacyjne i informatyczne. Cel? Zwiększenie wydajności leczenia i podniesienie poziomu bezpieczeństwa pacjentów.

Polskie prawo dopuszcza świadczenie usług telemedycznych od końca 2015 r. Wskazano wówczas wyraźnie, że lekarz może orzekać o stanie zdrowia określonej osoby nie tylko po jej osobistym zbadaniu, ale też po zbadaniu za pośrednictwem teleinformatycznych systemów łączności.

Co potrafi telemedycyna?

Wykonywanie badań profilaktycznych i kontrolnych poza placówką medyczną, konsultowanie ich wyników, monitorowanie stanu zdrowia bez wychodzenia z domu, wystawianie recept i skierowań – to najpopularniejsze przykłady tego, co może nam zaoferować telemedycyna.

Zdalna opieka medyczna może też polegać na wykorzystaniu przenośnych urządzeń (np. komputera i smartfonu) rejestrujących określone parametry życiowe. Na podstawie przesłanych wyników (np. EKG) lekarz może prowadzić leczenie, nawet rozpocząć proces stawiania diagnozy i – co ważne – wziąć za nią odpowiedzialność prawną. Swoją szczególną przydatność telemedycyna potwierdza w leczeniu chorób przewlekłych, chorób układu oddechowego i układu krążenia, cukrzycy i chorób psychicznych.

Stały dostęp do lekarza

Pozwala ona na objęcie leczeniem pacjentów, którzy z różnych względów (np. epidemii, braku mobilności) nie mogą udać się osobiście do lekarza lub na badanie albo też wyprawa taka jest dla nich niewskazana. Z pomocą technologii możemy w ten sposób pomóc m.in. pacjentom w podeszłym wieku, przebywającym w domu czy będących po zabiegach szpitalnych, ale również np. mieszkańcom małych miast i wsi, mającym utrudniony dostęp do infrastruktury medycznej.

W określonych wypadkach personel medyczny placówek posiadających wyjątkowo rozwiniętą infrastrukturę medyczną jest w stanie przeprowadzać zdalnie nawet poważne operacje i zabiegi (np. dzięki wykorzystaniu robota daVinci), konsultować działania na sali operacyjnej czy doradzać ratownikom medycznym podczas interwencji związanych np. z ratowaniem ofiar wypadków.

Przyszłość telemedycyny

Według raportu Transparency Market Research „Telehealth Market – Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends, and Forecast, 2017–2025” światowy rynek w latach 2017–2025 miał się rozwijać w tempie 15% rocznie. Raport ten jednak powstał przed pandemią SARS-CoV-2, która według wszelkiego prawdopodobieństwa wielokrotnie przyspieszy rozwój zjawiska telemedycyny.

Telemedycyna w SALTUS Ubezpieczenia

Wszystkie warianty ubezpieczenia oferowane przez SALTUS Ubezpieczenia zapewniają możliwość zdalnych konsultacji z lekarzem internistą bądź specjalistą. Na telekonsultację czeka się zazwyczaj kilku godzin i wykonać ją można za pośrednictwem telefonu, komunikatora internetowego lub czatu w przeglądarce internetowej.