Teleporada? Tylko przez telefon. Wyklucza seniorów. Nie można wystawić w jej trakcie recepty czy skierowania. Te i podobne mity to codzienność dotycząca telemedycyny w Polsce i nie tylko. W poniższym tekście rozprawimy się z najpopularniejszymi z nich. A więc co może dla nas zrobić, a czego nie może lekarz online?

MIT: Telekonsultacja z „e-lekarzem” odbywa się wyłącznie przez telefon

FAKT: Po pierwsze, instytucja „e-lekarza” to… mit. Lekarz pozostaje lekarzem, natomiast wybór narzędzia nie ogranicza się do telefonu. Pacjent sam decyduje, która forma wizyty online będzie dla niego odpowiednia. Poza rozmową telefoniczną e-porada obejmuje również m.in. chat z lekarzem i wideokonsultacje.

MIT: Porady lekarskie online nie zastąpią bezpośredniego kontaktu lekarza z pacjentem

FAKT: Konsultacje lekarskie online ma inny cel, niż zastąpienie bezpośredniego kontaktu. Postawienie diagnozy lekarskiej online może być możliwe np. dzięki rozmowie o problemach zdrowotnych połączonej z wynikami badań. Celem usług telemedycznych zawsze jest rozwiązanie określonego problemu pacjenta.

MIT: Na konsultacje medyczne online trzeba długo czekać

FAKT: Wybór specjalistów, którzy udzielają teleporad, jest tak duży, że nie ma dziś żadnych problemów z czasem oczekiwania. Systemy telemedyczne stają się też coraz nowocześniejsze, z czym wiąże się fakt, że już umawiając wizytę często możemy sami zaznaczyć pasującą nam godzinę telekonsultacii. To powoduje, że mamy możliwość elastycznego umawiania się na dogodne dla nas terminy.

MIT: Podczas telefonicznej porady lekarskiej lekarz nie może postawić pełnej diagnozy

FAKT: Teleopieka medyczna absolutnie nie wyklucza postawienia pełnej diagnozy – z pewnymi wyjątkami, wynikającymi np. z konieczności przeprowadzenia badania palpacyjnego, wizyta u lekarza przez internet to wizyta jak każda inna.

Podczas telekonsultacji lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad z pacjentem, który pozwala na zdiagnozowanie wielu chorób. Pacjent może otrzymać tą drogą pełną diagnozę, i dotyczy to zarówno przypadków lżejszych (np. przeziębienie), jak i cięższych (np. nowotwór), oczywiście pod warunkiem, że lekarz dysponuje odpowiednimi wynikami badań.

FAKT: Telemedycyna nie rozwiąże wszystkich problemów zdrowotnych

Jest to prawda. W określonych sytuacjach lekarz może zaproponować spotkanie na żywo, by móc rozwiązać problem pacjenta. Tak się stanie, gdy kontakt zdalny oraz informacje zebrane w wywiadzie lekarskim są niewystarczające do postawienia diagnozy, bądź wyniki badań są niejednoznaczne. Do tego rodzaju schorzeń należy np. uraz układu ruchu bądź ból zęba.

SALTUS Ubezpieczenia – skontaktuj się z nami!

Specjalizujemy się w grupowych ubezpieczeniach zdrowotnych chroniących pracowników. Pomagamy dbać o zdrowie i zadowolenie zatrudnionych, co minimalizuje liczbę absencji chorobowych. Jesteśmy w stanie zapewnić ochronę ściśle dopasowaną do potrzeb, rozmiaru, charakteru działalności firmy oraz struktury wiekowej zatrudnionych. Współpracujemy zarówno z ogólnopolskimi sieciami medycznymi, jak i wysokospecjalistycznymi przychodniami regionalnymi, dzięki czemu zapewniamy pomoc w każdym zakątku Polski.

Wyróżniki oferty:

  • Brak górnej granicy wieku
  • Możliwość modyfikacji ochrony w trakcie trwania umowy
  • Aplikacja mobilna i telekonsultacje

Dodatkowe korzyści dla pracodawcy:

  • Świadczenia Medycyny Pracy, w tym Pracownicze Programy Profilaktyczne, nie stanowią przychodu pracownika – nie są obciążone CIT i ZUS
  • Pracownicze Programy Profilaktyczne zmniejszają całkowity koszt ubezpieczenia
  • Dobrze dobrana ochrona zmniejsza liczbę i długość absencji chorobowych pracowników