Kontuzje w biurze wbrew pozorom są znacznie częstsze niż myślimy. Statyczny/siedzący tryb pracy może mieć bardzo negatywny wpływ na organizm człowieka. Głównym problemem każdej takiej osoby jest potencjalne ryzyko schorzeń kręgosłupa, odczuwalne np. jako bóle odcinka lędźwiowego. Kontuzja w pracy często objawia się również bólem nadgarstków czy kręgosłupa na odcinku szyjnym. Jak im zapobiegać? Oto sześć praktycznych porad pozwalających unikać kontuzji w biurze.

1. Rób rozgrzewkę

Paradoksalnie przyczyny wypadków w pracy biurowej często biorą się z podobnego błędu, jaki zdarza się sportowcom (zwłaszcza amatorskim) – braku rozgrzewki. Dlatego zanim usiądziesz do biurka rozgrzej nadgarstki, łokcie, barki, kręgosłup i nogi. Wystarczą ćwiczenia, które większość z nas pamięta jeszcze z lekcji w-f: ugięcia, wyskoki, pajacyki itp. Nawet 3 minuty takich ćwiczeń może przynieść dobry efekt. A potem zadbaj, by często używane przy biurku mięśnie nie ostygły.

2. Rób przerwy

Organizm ich potrzebuje. Raz na godzinę wstań i przejdź się po biurze. Wykorzystaj ten czas na krótkie rozluźnienie mięśni i ścięgien. Ich nadmierne napięcie należy do katalogu przyczyn wypadków przy pracy biurowej.

3. Zainwestuj w dobrą klawiaturę…

Zaopatrz się w dobrą klawiaturę, najlepiej z żelową podstawką pod nadgarstki. Ich odciążenie bardzo poprawia komfort pracy. Pisząc na klawiaturze nie uderzaj mocno w klawisze (w palcach też mamy mięśnie i ścięgna, które można nadwyrężyć!).

4. …i w dobry fotel

Częstą przyczyną wypadków w biurze są źle dobrane fotele lub krzesła. Przewrócenie się tego rodzaju mebla biurowego może skończyć się źle, np. urazem głowy. Nawet jeśli fotel jest stabilny, może nie posiadać żądnych opcji regulacji ani miękkich materiałów na oparciach rąk. Warto go wówczas zmienić – zapobiegniesz w ten sposób ewentualnym uszkodzeniom płytko przebiegających nerwów łokciowych.

5. Ogranicz czas spędzany przy komputerze

Wypadki w pracy biurowej nierzadko są następstwem zmęczenia – najlepszy sprzęt nie pomoże, jeśli zbyt mocno eksploatujesz swój organizm.

6. Uprawiaj sport poza pracą

Uprawianie jakiegokolwiek ogólnorozwojowy sportu – pływania, jazdy na rowerze, biegania – świetnie wpływa na rozwój praktycznie wszystkich partii mięśniowych, ograniczając tym samym podatność na wypadki przy pracy biurowej. Pamiętaj – mocniejsze mięśnie i ścięgna są mniej podatne na uszkodzenia.