Już prawie co drugi Polak korzysta z sieci w telefonie, a wzrastająca liczba użytkowników internetu mobilnego stymuluje rozwój mHeatlh. Rozwija się także obszar telekonsultacji.

Jak pokazuje raport Digital in 2018 66% Polaków korzysta z internetu mobilnego. Wynikiem tego jest wzrost ruchu internetowego generowanego za ich pośrednictwem, który obecnie wynosi 59% ogółu (wzrost o 4% r./r.). Popularność ta powoduje wzrost różnorodności dostępnych na rynku aplikacji. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów jest obszar mHealth. Według prognoz Allied Market Research dla serwisu statista.com wartość rynku mHealth na świecie w 2020 r. osiągnie poziom 58,8 mld dolarów amerykańskich.

Zdrowie w komórce

Przeglądając sklepy z aplikacjami, jak App Store czy Google Play, można znaleźć szereg aplikacji ułatwiających prowadzenie zdrowego trybu życia. W większości są to proste krokomierze, podpowiedzi dietetyczne czy wirtualni trenerzy osobiści. Służą one przede wszystkim do samodzielnego monitorowania stanu zdrowia i śledzenia wyników sportowych. Istnieją jednak również bardziej zaawansowane narzędzia, których głównym zadaniem jest wspomaganie służby zdrowia w sprawnym świadczeniu usług poprzez m.in. wirtualną rezerwację wizyt. Znaczący wpływ na rozwój narzędzi mobilnych w obszarze zdrowia mają przede wszystkim marki świadczące prywatne konsultacje zdrowotne czy ubezpieczyciele. Zauważają oni zmieniające się nawyki konsumentów i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom. Celem podejmowanych działań jest przede wszystkim ułatwienie i przyspieszenie kontaktu z placówką medyczną.

Prostota obsługi i zgromadzenie większości potrzebnych informacji w jednym miejscu są podstawowymi wyznacznikami przydatności aplikacji służących umawianiu konsultacji lekarskich. Dlatego ich twórcy starają się oferować jak najszerszy katalog funkcjonalności. Dobrym przykładem jest aplikacja SALTUS Zdrowie. Dużym udogodnieniem dla pacjentów jest na przykład zintegrowanie jej z systemem GPS. Dzięki geolokalizacji ubezpieczeni otrzymują nie tylko podpowiedź gdzie znajduje się najbliższa placówka, ale również wskazówki dotyczące dojazdu do niej. Narzędzie może też przyjąć funkcję kalendarza i na dzień przed planowaną wizytą wyświetlić stosowne powiadomienie. Ponieważ aplikacja jest integralną częścią systemu rezerwacji wizyt, to pacjenci mają wgląd do dotychczasowej historii konsultacji, co usprawnia umówienie ponownej wizyty u lekarza prowadzącego. Ponadto ubezpieczeni mogą skorzystać z czatu z infolinią, który pozwala na uzyskanie dodatkowych informacji w czasie rzeczywistym bez potrzeby dzwonienia.

Bez wychodzenia z domu

Rozwój technologiczny spowodował również wzrost zainteresowania usługami zdalnymi w postaci telekonsultacji. Już prawie wszyscy więksi dostawcy prywatnych świadczeń zdrowotnych oferują nie tylko zdalne konsultacje internistyczne, ale też specjalistyczne. Są one zazwyczaj prowadzone zarówno za pośrednictwem połączenia telefonicznego, jak i komunikatorów internetowych czy czatów.
Dostępne na rynku rozwiązania oprócz dedykowanej linii telefonicznej pozwalają również na wysoką specjalizację usług. Dotyczy to przede wszystkim osób wymagających regularnej kontroli stanu zdrowia. Otrzymują one poręczne aparaty służące do wykonywania podstawowych badań jak np. EKG bez potrzeby wychodzenia z domu. Pojawiają się też na rynku pakiety tworzone z myślą o kobietach w ciąży z możliwością samodzielnego przeprowadzania badań KTG.