Czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy zmieniają się wraz z rozwojem społeczeństw. Dziś zagraża nam m.in. stres, pestycydy i źle serwisowana klimatyzacja.

Według Instytutu Medycyny Pracy im. Prof. J.Nofera najczęściej spotykane i coraz powszechniejsze w ostatnich latach czynniki szkodliwe w pracy to: związki zaburzające funkcjonowanie ludzkiego układu hormonalnego, wirusy, klimatyzacja powietrza w pomieszczeniach, stres i otyłość. To nowe spojrzenie na zagrożenia dla zdrowia pracowników oznacza także zmianę podejścia do ochrony zdrowia w pracy. Jak chronić zdrowie pracowników w obliczu nowych czynników szkodliwych?

Spis treści:

Nowe zagrożenia w miejscu pracy są obecne od wielu lat, jednak wraz z rozwojem technologii ich działanie się nasila. Te czynniki szkodliwe dla zdrowia pracownika to 5 osobnych kategorii, które mogą współistnieć ze sobą, powodując nasilenie objawów ze strony organizmu. By właściwie dobrać metody zapobiegania i leczenia, warto dowiedzieć się, co zagraża pracownikom.

Substancje chemiczne powodujące zaburzenia hormonalne

To chemikalia zdolne do interakcji z naturalnym systemem hormonalnym organizmu, które zakłócają pracę układu endokrynnego i prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Wśród szkodliwych substancji znajdują się:

  • ftalany,
  • parabeny,
  • bisfenol A (BPA).
  • polichlorowane bifenyle,
  • bromowane uniepalniacze,
  • dioksyny,
  • niektóre pestycydy.

Substancje te są obecne w wielu produktach użytku codziennego, od materiałów budowlanych po opakowania żywności. Na kontakt z nimi szczególnie narażeni są pracownicy budowlani i przemysłowi.

Wirusy

Zagrożenie wirusami w miejscu pracy stanowi poważne wyzwanie dla zdrowia publicznego, szczególnie w obliczu rosnącej globalizacji i mobilności pracowników. Wirusy, takie jak grypa, COVID-19, czy nawet zwykłe przeziębienie mogą być szybko przenoszone w środowiskach pracy, co prowadzi do absencji, obniżenia produktywności oraz potencjalnych komplikacji zdrowotnych dla pracowników.

Środowiska, w których występuje największe ryzyko chorób wirusowych to:

  • sortownie odpadów,
  • oczyszczalnie ścieków,
  • służba zdrowia,
  • żłobki i przedszkola,
  • przychodnie weterynaryjne.

Choroby wirusowe, oprócz zwykłych infekcji związanych z przeziębieniem, mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Wirus WZW typu C i B, wirus nabytego niedoboru odporności (HIV) czy wirus SARS-CoV-2 mogą zaburzyć działanie organizmu przez wiele lat.

Klimatyzacja w miejscu pracy

Klimatyzacja w miejscu pracy zapewnia optymalne warunki termiczne w pracy i zapewnia odpowiednią jakość powietrza wewnętrznego. Jednak jej niewłaściwe użytkowanie lub konserwacja prowadzi do problemów zdrowotnych, w tym do infekcji dróg oddechowych i reakcji alergicznych. Niewłaściwie czyszczone lub nieczyszczone klimatyzatory są źródłem wielu drobnoustrojów, bakterii, grzybów i drożdży, które dostają się do organizmów pracowników przez układ oddechowy.

Stres w pracy

Stres w pracy jest powszechnym zjawiskiem, który może wpływać na zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników, a także na ogólną wydajność organizacji. Przyczynami stresu zawodowego mogą być:

  • nadmierna ilość obowiązków,
  • napięte relacje ze współpracownikami czy kierownictwem,
  • niejasne oczekiwania dotyczące roli zawodowej,
  • brak wsparcia ze strony pracodawcy.

Długotrwałe narażenie na stres prowadzi do szeregu negatywnych konsekwencji, w tym do zwiększonego ryzyka zaburzeń psychicznych takich jak depresja i lęk, a także zaburzeń somatycznych, np. chorób serca.

Otyłość

Otyłość to stan, który nie tylko wpływa na samopoczucie i zdrowie fizyczne pracowników, ale również ma poważne konsekwencje dla wydajności i efektywności organizacyjnej. Przyczyny otyłości są wielorakie i obejmują czynniki takie jak:

Otyłość stanowi ogromny problem zdrowotny, ponieważ zwiększa ryzyko wielu chorób przewlekłych, w tym cukrzycy typu 2, chorób serca, a także niektórych rodzajów nowotworów.

Skuteczne sposoby zapobiegania zagrożeniom w miejscu pracy to ograniczenie ekspozycji na czynniki szkodliwe w miejscu pracy, edukacja pracowników i dobra opieka medyczna. W SALTUS Ubezpieczenia dostęp do specjalistów oraz badań lekarskich umożliwiają wczesne wykrywanie potencjalnych problemów zdrowotnych pracowników. Specjaliści z różnych dziedzin medycyny pracy mogą udzielić cennych wskazówek dotyczących najlepszych praktyk w zakresie ochrony zdrowia pracowników przed szkodliwymi wpływami środowiska pracy.

SALTUS Ubezpieczenia – skontaktuj się z nami!

Specjalizujemy się w grupowych ubezpieczeniach zdrowotnych chroniących pracowników. Pomagamy dbać o zdrowie i zadowolenie zatrudnionych, co minimalizuje liczbę absencji chorobowych. Jesteśmy w stanie zapewnić ochronę ściśle dopasowaną do potrzeb, rozmiaru, charakteru działalności firmy oraz struktury wiekowej zatrudnionych. Współpracujemy zarówno z ogólnopolskimi sieciami medycznymi, jak i wysokospecjalistycznymi przychodniami regionalnymi, dzięki czemu zapewniamy pomoc w każdym zakątku Polski.

Wyróżniki oferty:

  • Brak górnej granicy wieku
  • Możliwość modyfikacji ochrony w trakcie trwania umowy
  • Aplikacja mobilna i telekonsultacje

Dodatkowe korzyści dla pracodawcy:

  • Świadczenia Medycyny Pracy, w tym Pracownicze Programy Profilaktyczne, nie stanowią przychodu pracownika – nie są obciążone CIT i ZUS
  • Pracownicze Programy Profilaktyczne zmniejszają całkowity koszt ubezpieczenia
  • Dobrze dobrana ochrona zmniejsza liczbę i długość absencji chorobowych pracowników